Godt at vide

Du bør ikke udbedre en skade, før vi har haft mulighed for at behandle din skadeanmeldelse

Mand grubler og tænker over forsikring

Godt at vide

Du bør ikke udbedre en skade, før vi har haft mulighed for at behandle din skadeanmeldelse

Hvis skaden sker

Ejerskifteforsikringen dækker skader, der er sket før overtagelsesdatoen. Er skaden sket efter, at du har købt huset, bør du undersøge om din husforsikring dækker skaden. 

Du bør ikke udbedre en skade, før vi har haft mulighed for at behandle din skadeanmeldelse.

Det er altid en god idé at sætte sig ind i hvilke forsikringer, der dækker, hvis uheldet skulle være ude.

Har du brug for hjælp?

Du er altid velkommen til at kontakte os for at drøfte det forhold, som du ønsker at anmelde.

Ønsker du at anmelde en skade, skal vi bede dig benytte kundelogin funktionen, som ses øverst på siden.

Må du begynde at udbedre skaden?

Vi fraråder, at du udbedrer den anmeldte skade før du har modtaget en afgørelse, men risikoen er din, og beslutningen træffer du selv.

Hvis du har udbedret skaden, før vi har taget stilling til, om forholdet er dækningsberettiget, kan vi ikke vurdere skaden, og vi kan dermed ikke vurdere sagen. Ligeledes kan der være en risiko for, at vi ikke erstatter udgifterne til den udbedring du har foretaget, men opgør din erstatning efter et eventuelt reparationsoverslag.

Du har altid pligt til at begrænse skaden, herunder sørger for, at forholdet ikke udvikler sig.

Hvor lang er sagsbehandlingstiden?

Det er vanskeligt at give en tidshorisont for sagsbehandlingen, da alle sager af natur er forskellige og individuelle. 

Skadebegrebet er mere komplekst end husforsikringens, og vurderingen af, om der er tale om et dækningsberettiget forhold, herunder indhentelse af alle nødvendige oplysninger til at fastslå skadeårsag og omfang, kan tage tid.

Der kan også være behov for at føre regres mod den bygningssagkyndige, der har udarbejdet tilstandsrapporten eller den tidligere ejer. “Regres” betyder, at Dansk Boligforsikring A/S gør et økonomisk krav gældende overfor den, som vi mener, er ansvarlig for et forhold, som selskabet dækker under forsikringen. Det kan skyldes ansvarspådragende fejl hos den bygningssagkyndige eller alvorlige fejl eller fortielse hos sælgeren af ejendommen.

Hvis du ikke er enig i afgørelsen?

Du er velkommen til at kontakte din skadebehandler, hvis du ikke er enig i afgørelsen, eller du har nye oplysninger til sagen.

Hvis du fortsat ikke er enig i afgørelsen, kan du skriftligt bede om at få forholdet genbehandlet. Du skal i anmodningen om genbehandlingen anføre, hvorfor du mener, vores afgørelse er forkert.

Din anmodning om genbehandling kan fremsendes til vores klageansvarlige enhed på følgende adresse eller via mail klage@danskboligforsikring.dk

Dansk Boligforsikring A/S
Att.: Den klageansvarlige enhed
Kanalstræde 10, 1.
4300 Holbæk

Den klageansvarlige enhed vil gennemgå og revurdere sagen og afgørelsen. Du vil modtage resultatet af denne genbehandling skriftligt i løbet af ca. 3 uger. Skulle det tage længere tid, f.eks. hvis vi har brug for at indhente yderligere oplysninger, vil du blive orienteret.

Skulle du herefter fortsat være uenig i selskabets afgørelse kan du – mod et gebyr – viderebringe den til Ankenævnet for Forsikring. Du kan finde mere information herom på ankeforsikring.dk

Du kan læse mere om dine klagemuligheder her

Dansk Boligforsikring