Hvordan får jeg udbetaling fra ejerskifteforsikringen?

Udbetaling fra ejerskifteforsikringen

Udbetaling fra ejerskifteforsikringen sker, når sagen er anmeldt til forsikringsselskabet, og når sagsbehandleren har vurderet, at forsikringstager er berettiget til at få erstatning for fejl og mangler. Inden udbetalingen kan ske, er der nogle faser, man skal igennem. Det er faser, som er grundlæggende for beregningen af erstatningsomfanget. Derfor skal vi som forsikringsselskab også have de nødvendige oplysninger om skaden, før der kan udbetales et beløb til udbedring.

Beregning af erstatning ved en ejerskifteforsikring

Det kan være forskelligt fra forsikringsselskab til forsikringsselskab, hvordan erstatningen beregnes, men det er essentielt at bemærke, at en ejerskifteforsikring kan agere som en reparationsforsikring eller en tabsforsikring. 

Reparationsforsikringen dækker over det, man ved en skade får udbetalt til erstatning. Her skal beløbet dække omkostningerne ved reparationen. Oftest henter forsikringsselskabet også tilbud, hvor den billigste pris danner grundlag for det, man får udbetalt fra ejerskifteforsikringen. Det er vigtigt at bemærke, at erstatningen er for den skade, der er erstatningsberettiget. Det betyder, at hvis skaden opdages i forbindelse med renovering af fx et badeværelsesgulv, så vil udbetalingen dække den konkrete skade, og man får altså ikke udbetaling fra ejerskifteforsikringen til andre materialer, som ellers var planlagt i forbindelse med badeværelsesprojektet.

Hvis der er tale om et tab, vil ejerskifteforsikringen virke som en tabsforsikring. Man får ved sådan en vurdering erstattet et reelt tab eller mangel, der har været. Forestil dig at du skal have renoveret dit hus, hvor du opdager skjulte fejl og mangler. Det kan være udskiftning af et gammelt gulv. Den skjulte fejl viser sig at være en manglende fugtspærre, som naturligvis skal etableres, inden det nye gulv lægges. Her vil udbetalingen fra ejerskifteforsikringen dække den konkrete mangel (i dette tilfælde fugtspærren) og altså ikke hele gulvet. Gulvet har du allerede haft til sinde at udskifte, hvorfor det ikke er et reelt tab for dig, men manglende fugtspærre har betydning, når du skal have lagt et nyt gulv.

Processen inden udbetaling fra ejerskifteforsikringen

Processen starter ved, at forsikringstager opdager fejl og mangler, som ikke har fremgået af tilstandsrapporten. Det er vigtigt, at skaden ikke har været synlig ved den bygningssagkyndiges eller den autoriserede elinstallatørs inspektion – og derfor ikke anmærket i tilstands- eller elinstallationsrapporten. Hvis du opdager fejlen i forbindelse med et renoveringsprojekt, skal du være opmærksom på, at skaden skal være opdaget inden for din dækningsperiode – 5 eller 10 år. Ydermere skal du identificere typen af skaden, da der er forskel på dækningsomfanget ved en basis ejerskifteforsikring og en udvidet ejerskifteforsikring.

Når skaden er identificeret, skal skaden dokumenteres. Dokumentation er vigtigt, da forsikringsselskabet skal vurdere sagen ud fra den dokumentation, du sender. Forsikringsselskabet kan også vælge at sende en besigtigelseskonsulent, som skal undersøge skaden.

Det er vigtigt, at du ikke starter udbedringer før forsikringsselskabets afgørelse, da det kan være svært at redegøre for skaden, hvis denne ikke er synlig længere. Det kan betyde, at renoveringsprojektet sættes på pause, men det er nødvendigt, så der er de bedste forudsætninger for at beregne erstatningen og heraf bestemme udbetalingen fra ejerskifteforsikringen. Hvis der er forhold, der kan forværre skaden ved, at der ikke gøres noget ved det, har du almindelig pligt til at begrænse udviklingen af skaden.

Det næste, man skal gøre i processen, er at kontakte forsikringsselskabet, så man kan anmelde skaden til ejerskifteforsikringen. Du skal følge forsikringsselskabets procedure, hvor du udfylder en skadeanmeldelsesformular. I denne formular kan du beskrive skaden, og hvordan den blev opdaget samt vedhæfte den nødvendige dokumentation, så forsikringsselskabet kan vurdere, om ejerskifteforsikringen kan dække skaden.

Du kan med fordel have skaden besigtiget af en eller flere håndværkere, som kan give et prisoverslag på, hvad det vil koste at udbedre skaden. De tilbud, du modtager, kan du dele med forsikringsselskabet, men husk på selvrisikoen, og at forsikringsselskabet også indhenter tilbud. Hvis din selvrisiko er på 5.000 kr., men omkostninger til udbedringen er under dette, kan du ikke anmelde skaden. Hvis skaden er over din selvrisiko, betaler du for de første 5.000 kr., og hvis du er berettiget til dækning, vil ejerskifteforsikringen udbetale det resterende beløb.

Udbetaling af erstatning

Når forsikringsselskabet har godkendt skadeanmeldelsen, og du som forsikringstager er berettiget til udbetaling, skal skaden udbedres. Det er vigtigt at bemærke, at du jf. loven og forsikringsbetingelserne skal bruge udbetalingen til skaden. Du kan derfor ikke vælge at bruge udbetalingen på anden renovering, da du efter endt reparation eller udskiftning skal sende en kopi af fakturaen fra den håndværker, der bliver valgt til opgaven.

Først når forsikringsselskabet har modtaget en kopi af fakturaen, og at prisen stemmer med det, som forsikringstager og forsikringsselskab er blevet enige om, kan ejerskifteforsikringen udbetale summen. Hvis man ikke sender en faktura, kan kravet på erstatning blive forældet.

Forsikringsselskabet vil fratrække selvrisikoen fra fakturabeløbet og udbetale det resterende beløb til forsikringstager.

Dansk Boligforsikring